ØRNEN 1897
een zeppelin-in-constructie
"Tout le malheur des hommes vient d'une seule chose,
qui est de ne savoir pas demeurer en repos
dans une chambre.”
Blaise Pascal, Pensées (1670)
In
november 2012 werd door de Belgische kunstenaars
George De Decker, Guido De Bruyn en Peter Maschke
een multidisciplinair project geconcipieerd: ØRNEN 1897
George De Decker, Guido De Bruyn en Peter Maschke
een multidisciplinair project geconcipieerd: ØRNEN 1897
ØRNEN 1897 is een zeppelin-in-constructie van 35 meter lang en
4,5 meter doorsnee
die gebouwd zal worden in grote tentoonstellingsruimten in binnen- en buitenland.
die gebouwd zal worden in grote tentoonstellingsruimten in binnen- en buitenland.
ØRNEN 1897 combineert beeldende kunst, muziek en film.
Het project is geïnspireerd is op de waargebeurde geschiedenis van de in 1897 ondernomen Noordpoolexpeditie door de Zweedse wetenschapper S.A. Andrée.
De tentoonstelling is bestemd voor een breed publiek
Het project is geïnspireerd is op de waargebeurde geschiedenis van de in 1897 ondernomen Noordpoolexpeditie door de Zweedse wetenschapper S.A. Andrée.
De tentoonstelling is bestemd voor een breed publiek
2013
1897
Aan
het einde van de negentiende eeuw waren alle pogingen om per schip of
per slee de Noordpool te bereiken gestrand; vele poolreizigers hadden
daarbij het leven verloren
De Zweedse ingenieur S.A. Andrée was ervan overtuigd
dat een reis per luchtballon dé manier was om de hindernissen te overwinnen
die het poolijs opwierp.
dat een reis per luchtballon dé manier was om de hindernissen te overwinnen
die het poolijs opwierp.
Op
11 juli 1897 vertrok hij in Spitsbergen samen met Nils Strindberg en
Knut Fraenkel op expeditie met de Ørnen (Adelaar), een waterstofballon van anderhalve ton.
Volgens zijn voorspelling zouden ze in minder dan twee dagen de duizend kilometer naar de Noordpool overbruggen.
Knut Fraenkel op expeditie met de Ørnen (Adelaar), een waterstofballon van anderhalve ton.
Volgens zijn voorspelling zouden ze in minder dan twee dagen de duizend kilometer naar de Noordpool overbruggen.
Nadat
ze die gepasseerd zouden zijn, zou de Ørnen een week later landen in
Azië of Alaska,
en in het ideale geval zou hij zelfs San Francisco halen.
Na hun vertrek werd het trio echter nooit meer levend teruggezien.
Pas in 1930 vond een groep walvisvaarders hun resten op het Witte Eiland.
Uit hun dagboeken bleek dat ze al op de derde dag waren gestrand, op 450 km van de Noordpool.
en in het ideale geval zou hij zelfs San Francisco halen.
Na hun vertrek werd het trio echter nooit meer levend teruggezien.
Pas in 1930 vond een groep walvisvaarders hun resten op het Witte Eiland.
Uit hun dagboeken bleek dat ze al op de derde dag waren gestrand, op 450 km van de Noordpool.
Waar
raakt de gedrevenheid van de ontdekkingsreiziger die van de maker van
kunst?
Het gaat in dit project niet om de historische anekdotiek van de
expeditie van Andrée
- hoe
tragisch afgelopen ook - maar om het in kaart brengen van het utopische
beeld
dat deze pionier voor ogen stond. M.a.w.: de focus ligt niet op de
afloop van dit verhaal, maar op de aanloop, op de vormgeving van een
visioen,
op de droom die in de steigers staat.
ØRNEN 1897 onderzoekt de plek waar wetenschap en kunst elkaar raken.
De ontdekkingsreiziger die jarenlang intensief een expeditie voorbereidt,
haalt zijn energie uit het beeld dat hij op een dag de Noordpool onder zich door zal zien schuiven.
Een beeld, tot dat ogenblik nog ongezien door mensenogen.
Ook kunst bestaat bij de gratie van verbeelding,heeft als motor de vlucht van de mentale reis.
De
ijsballon staat voor de oudste droom van de mensheid: te kunnen
vliegen.
Soms faalt hij en wordt hij uitgespuwd, wordt zijn
ontdekkingsdrang
als hoogmoed uitgelegd.
In de Griekse mythologie wordt Icarus ‘hybris’ verweten (hij vliegt te dicht tegen de zon, zodat de was van z’n vleugels smelt),
en deze wordt afgestraft: hoogmoed komt voor de val.
als hoogmoed uitgelegd.
In de Griekse mythologie wordt Icarus ‘hybris’ verweten (hij vliegt te dicht tegen de zon, zodat de was van z’n vleugels smelt),
en deze wordt afgestraft: hoogmoed komt voor de val.
Deze installatie is een hommage is aan de verbeelding,
het ‘cement’ tussen wetenschap & kunst. De zeppelin-in-constructie wordt telkens in situ in de tentoonstellingsruimte gemaakt, een wilgenhouten vorm van 35 m lang, met een doorsnede van 4,5 m. De vorm wordt opgehangen met touw, terwijl tientallen zandzakjes de zeppelin-in-constructie in balans houden.
Ten slotte wordt half transparant papier op uitgekiende plaatsen over het skelet gespannen.
het ‘cement’ tussen wetenschap & kunst. De zeppelin-in-constructie wordt telkens in situ in de tentoonstellingsruimte gemaakt, een wilgenhouten vorm van 35 m lang, met een doorsnede van 4,5 m. De vorm wordt opgehangen met touw, terwijl tientallen zandzakjes de zeppelin-in-constructie in balans houden.
Ten slotte wordt half transparant papier op uitgekiende plaatsen over het skelet gespannen.
Beeld
Naast
een gigantische houten installatie is de zeppelin-in-constructie ook
drager van projectievlakken, waarop filmloops te zien zullen zijn. Een
reeks projecties van speciaal voor deze installatie gedraaide films, impressies in zwart-wit evoceren het verschuiven van de tijd.
Geluid
Voor
de klankband van de tentoonstelling wordt een nieuwe compositie van
George De Decker gecreëerd.
Via
autonome luidsprekers wordt deze compositie als een permanente
klanklaag in de ruimte gestuurd, terwijl het publiek rond de
zeppelin-in-constructie kan wandelen.
Hal B
31 05 2013
eerste beelden video (atelier)
2860 SInt-Katelijne-Waver
1060 SInt Gillis (Brussel)
gast: Kris
gast: Kris
07 08 2013
1060 SInt Gillis (Brussel)
CC. Jacques Franck
gast : Casper De Decker
08 08 2013
eesrte tapijt dag
Point Zero SInt Gillis (Brussel)
gast:Linda Geyskens
09 08 2013
tweede dag tapijt
Point Zero
1060 Sint Gillis (Brussel)
13 - 18 08 2013
compositie klankband
studio GeoDeck
2860 Sint-Katelijne-Waver
15 08 2013
verhuis 35 meter lang tapijt in Japans zijde papier
Pony Zero - CC. Jacques Franck
1060 Sint Gillis (Brussel)
16 08 2013
plaatsing grid
voorbereidingen try out
CC Jacques Franck
1060 SInt Gillis (Brussel)
gast: Pascale Perard
17 08 2013
try out
CC Jacques Franck
1060 SInt Gillis (Brussel)
16 08 2013
filmopnames
2860 Sint-Katelijne_waver
(powerd by Canon)
23 08 2013
1060 SInt Gillis (Brussel)
CC. Jacques Franck
gast : Frédéric Bastin
& Casper De Decker
24 08 2013
1060 SInt Gillis (Brussel)
CC. Jacques Franck
gast : Frédéric Bastin
& Linda Geyskens
24 08 2013
1060 SInt Gillis (Brussel)
CC. Jacques Franck
Guido filmt
uit de tekstbrochure van Guido
De Bruyn
Een
brief
Anna herkent het trefzeker
handschrift in inkt onmiddellijk, maar laat de brief ongeopend op het schaaltje
liggen. Genot moet je kunnen uitstellen. Eerst een beetje turen door het
venster boven naar de straat, waar de sneeuw de voetstappen van de altijd
gehaaste passanten vertraagt. Wat zou Nils schrijven, zo vlak voor zijn
vertrek? Dat hij haar tot in het diepste van zijn wezen bemint, wellicht in de
laatste alinea van zijn brief. Maar hoe zou hij openen?
Mijn liefste Anna, met de prijs die ik in de fotowedstrijd heb
gewonnen heb ik het nieuwe Kodak-toestel aangeschaft. Een wonder van
gebruiksgemak! Eerst dacht ik nog die andere uitvinding: de typemachine te
kopen om mee te nemen op reis, maar dat ding weegt veel te zwaar. Ik zal je wel
blijven schrijven met potlood, want inkt bevriest bij die pooltemperaturen,
zoals je weet. Grappig: in kleine letters op de filmrolletjes staat de waarschuwing
dat ze vóór
1 januari 1898 gebruikt moeten worden. Zo lang zal onze reis wel niet duren. En
bovendien, dat is dan een voordeel van de vrieskou: het zilvernitraat in de
film blijft in die omstandigheden langer bewaard, dus zo snel zullen mijn beelden
wel niet overbelicht geraken.
Anna glimlacht, warmt haar
handen aan een kop thee terwijl ze naar de brief op het schaaltje kijkt. Ze
neemt een besluit: deze brief zal ze
ongeopend laten, tot bij zijn terugkeer. Zelf zal ze nu een brief schrijven,
die ze bij hun vertrek stiekem mee zal geven aan Andrée. Die moet dan de
envelop aan haar verloofde overhandigen op zijn verjaardag, als hij wakker
wordt in de Ærnen, zwevend boven de
ijsvlakte. Ja, dat is een goed plan. Ze verkneukelt
zich nu al in zijn gezicht.
30 08 2013
1060 SInt Gillis (Brussel)
CC. Jacques Franck
gast: Maarten Vos
gast: Casper De Decker & Maarten Vos
George De Decker
opbouw
dag 1
Hal B Klokgebouw
Eindhoven
dag 2
ØRNEN 1897 the soundtrack
12 + 1 Luidsprekers
gast: Maarten Vos
gast: Casper De Decker & Maarten Vos
George De Decker
Het KLOKGEBOUW
HAL B
Klokgebouw 50
5617 AB Eindhoven
5617 AB Eindhoven
van 20 tot en met 24 september 2013
dagelijks van 11-18u
vrijdag 20 september van 11 - 22u.
vernissage 19 september 2013 18u
dag 1
Hal B Klokgebouw
Eindhoven
dag 2
dag 3
12 + 1 Luidsprekers
ØRNEN 1897
HAL B
Klokgebouw
Eindhoven
19 september 2013
een project van
George De
Decker, Guido De Bruyn en Peter Maschke
artistieke medewerking Iris Maschke
productie 3AX
asbl
public relations Corry Heesterbeek
met ondersteuning van
Trudo, Gemeente Eindhoven,
CC Jacques Francq, MAD emergent art centre, Uit in
Eindhoven, SintLucas, your mover, Van der Valk Hotel, Canon.
met dank aan
Casper De Decker, Frédéric Bastin, Jan Buys, Kris
Kaarts, Linda Geyskens, Maarten Vos, Marleen De Brakeleer, Pascale Pérard, Anne Marie
Honggokoesoemo, Berlinde Deman, Els Van Laethem, Herlinde Ghekiere, Fred
Nicaise, Johan De Handschutter, Pieterjan Vranckx, Slavek Kwi, Thomas Frühauf, Ward Weis, Compagnie Thor,
Fernando Martín, Hybrid asbl, Jan Buys, Lab[au], Point Zéro, Paul Zuurveen, Eric Sprik, Marcel van Kleef, Rob
Lichtert, Harry v.d Broek, Frans Habraken, Leon Heesterbeek, Nel de Cock-Saes,
Dick de Geus
postcards
(Guido De Bruyn)
the making of (in progress)
(Pascale Perard)
-
Heel mooi project.
BeantwoordenVerwijderen