Toshio
Hosokawa
(Hiroshima
°1955) vergelijkt muziek met kalligrafie. Dat
was de ingang voor beeldend kunstenaar George De Decker (Asse
°1951) - zelf ook een gelauwerd componist - om een reeks werken te maken,
geïnspireerd door strijkkwartetten van Hosokawa.
Wanneer
George
De Decker in februari 2014 van het Concertgebouw de opdracht krijgt om nieuw
beeldend werk te maken bij muziek van Toshio Hosokawa, trekt hij zich terug in zijn atelier –
maar niet om meteen te schilderen. Eerst maakt hij een keuze uit het werk van Hosokawa, het
door het Arditti
Quartet schitterend uitgevoerde ‘Silent Flowers’, een compositie uit 1998.
Vervolgens
hangt hij in zijn atelier in Sint-Katelijne-Waver een reeks blanco doeken
(100/120 cm) aan
de wand. Penselen en tubes blijven onaangeroerd, eerst moet er geluisterd
worden. Keer op keer vult de muziek van Hosokawa de ruimte. Tot de strijkkwartetten - van
klank naar beeld - hun vertaling vinden op het witte canvas.
Dat De
Decker Hosokawa’s
metafoor van muziek als kalligrafie gebruikt als inspiratiebron, is niet
toevallig. Zelf altijd al gefascineerd door Japanse kunst, schildert hij met
een brede, trefzekere toets, haast ‘kalligraferend’ met verf
en inkt, waarbij
het penseel gehanteerd wordt zoals de pen bij het oorspronkelijke schoonschrift
in China en Japan. Daar wordt bij het kalligraferen gebruikgemaakt van een
'brede pen', een pen die in dwarse richting een smalle, maar in lengterichting
een brede streep trekt.
Er
ontstaat een reeks van acht doeken, die samen twee kwartetten vormen. De met
gemengde technieken geschilderde doeken groepeert hij onder de naam: “Fragmente
– Stille” (een
titel, afgeleid van de compositie van Luigi Nono – ‘Fragmente-Stille,
An Diotima
(1979 – 1980) voor strijkkwartet’ - een werk dat ook door componist Toshio Hosokawa
wordt gewaardeerd.
In de
dankbare betonarchitectuur van Robbrecht en Daem van het Concertgebouw in Brugge komt
deze reeks, aangevuld met ander werk van De Decker, perfect tot zijn recht. Of
hoe hedendaagse schilderkunst en architectuur een complementaire pendant kunnen
vormen voor de muziek van Toshio Hosokawa.
© Guido De Bruyn
inspiratie
ontmoeting met Toshio
Hosokawa
© Corry Heesterbeek
Geen opmerkingen:
Een reactie posten